Nagy József OMMA táncelőadása a Városmajori Szabadtéri Színpadon - Jegyek itt!
OMMA 2023. július 1-2-án Budapesten a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Az OMMA-ban Nagy József (Josef Nadj), a magyar származású, világhírű koreográfus nyolc táncosból álló csapatot állított össze, a táncosok Maliból, Szenegálból, Elefántcsontpartról, Burkina Fasóból és a két Kongóból származnak. Az előadást az általuk hozott sokféle hatás, kultúra, mozgás és történet hatja át; mindenki a saját nyelvét, identitását, saját táncát képviseli, mégis, csoportjuk szinte egyetlen testté válik. Az egyén és a közösség ezen viszonya elvezet minket az ember mint egyetemes lény megmutatásához.
Az OMMA a tánc gyökereihez nyúlik vissza, melynek a mozgás a lényege, s az univerzum a horizontja. A dolgok eredetét keresi és a koreográfus azon feltevését igyekszik bizonyítani, mely szerint a tánc az emberiséggel együtt született. Ha ez így van, akkor a tánc és a mozgás forrásához való visszatérés nem egyenlő-e a világegyetem eredetéhez való visszatéréssel?
Az élet körforgását vizsgálva az előadás valami lényegire mutat: arra a képességünkre, hogy valóban meglássuk és észrevegyük a körülöttünk lévő világot, hogy felismerjük a mélyen bennünk rejlő dolgokat, közös sorsunkat. Így az ógörög OMMA szó jelentése új megvilágításba kerül: a „szem”, illetve mindaz, „amit látunk vagy nézünk”.
OMMA 2023. július 1-2-án Budapesten a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Jegyárak és jegyvásárlás itt!
Az előadás hossza 55 perc szünet nélkül.
NAGY JÓZSEF (JOSEF NADJ)
A tánc mindenekelőtt “a találkozások színhelye” – így határozza meg munkáját Nagy József (Josef Nadj). Koreográfusi szerepén túl határok és korlátok nélküli művész: táncos, képzőművész és fotóművész, aki folyamatosan új formákat keres, akinek a látásmódja költői és szenvedélyes,
A lehető legmélyrehatóbban vágyik az ember megismerésére folyton az igazságot keresve. Táncszínházi előadásait – az 1987-es Pekingi kacsától (Canard pékinois) a 2018-as Mnémoszünéig (Mnémosyne) – feszült és szenvedélyes koreográfia jellemzi, melyekben az ünnepélyesség és az együttérzés, a mélység és a humor váltakozik. Akár olyan szerzők ihletik meg, mint Beckett, Kafka vagy Michaux, akár a festészet van hatással előadásaira (mint pl. a Miquel Barcelóval közösen létrehozott produkciójában), a művész munkáit a korlátlan szabadság jellemzi. A valóság és a fantázia, a hagyomány és a modernitás között ingadozva a lényeget kutatja: az ember önmagához való viszonyát. Mert Nagy számára a tánc alapvetően humanista cselekedet. Munkáiban az emberiség nagy mítoszaiból merít összefonva művészeti ágakat és kulturális utalásokat – ezáltal hozva létre egy egyetemes nyelvet.
Nagy művei az évek során a kortárs táncművészet referenciáivá váltak. Franciaországon belül gyakorolt hatásán túl (a párizsi Grande Halle de La Villette-ben ő javasolhatott előadást 2014-ben; a 2006-os Avignoni Fesztivál kiemelt művészeként a „határok nélküli alkotó” elnevezést kapta) munkásságát világszerte elismerik és ünneplik. Öt kontinensen, közel 50 országban több mint 400 000 nézőt ragadtak magával a művei fontos nemzetközi helyszíneken.
Nagy József 1995 és 2016 között a Centre Chorégraphique National d’Orléans igazgatója volt. 2017-ben Párizsban megalapította új társulatát, az Atelier 3+1-et.