Kultúraonline logo
facebook twitter RSS

Milyen a ma élő hat generáció?

2014.12.25 Kovács Gergely

Milyen a ma élő hat generáció?

Ma Magyarországon hat generáció éli az életét. Hat meglehetősen különböző embercsoport. A Baby boomerek, az Építők generációja, az X generáció, az Y generáció és a Z generáció.

Ma Magyarországon hat generáció éli az életét. Hat meglehetősen különböző embercsoport. A Baby boomerek, az Építők generációja, az X generáció, az Y generáció és a Z generáció. Róluk írt cikket az Üzlet&Pszichológia magazin.

Kikről is beszélünk?
Az úgynevezett Veteránok, vagy másképpen Építők generációja a második világháború vége előtt születettek (–1946). Utánuk jönnek a Baby boomerek (1946–1964) – vagy nálunk önkényesen kitágítva a kort, a Ratkókorszak szülöttei. Azután érkeznek a betűvel jelölt generációk: az X generáció az 1965–1979, az Y generáció az 1980–1994-ben születettek, a Z generációsok pedig az 1995–2010-esek.

És kezdődik minden elölről, ahogy az ábécé is mutatja: 2010 után érkeznek az Alfa generáció gyermekei.

Veteránok
A veterán vagy építő korosztály tagjainak többsége nem érti a mai világot. Mint minden rendes ember, ők is szülői és társadalmi minta alapján nevelkedtek, és ilyen mintát sehol sem láttak. Életüket nagy részben a szocializmus és a világháborúk okozta családi traumák határozták meg. Számukra evidens volt a nyugdíjas állás fogalma: nem volt ritkaság, ha valaki az iskolái után elkezdett valahol dolgozni és onnan is ment nyugdíjba. Nem volt divat kritizálni a vállalat vezetőségét. Örültek, ha volt munkahely, lehetett pénzt keresni és elfelejteni a korábbi évek szörnyűségeit. Ez a generáció nem vágyott másra, mint a nyugalomra, békére, családi harmóniára. Ahogy a korábbi évtizedekben, számukra is a mikrocsalád a központi közösségi forrás. A mai kor nagyszülei nem is értik, hogy a gyerekeik-unokáik hova rohannak egész nap, miért váltogatják a munkahelyeiket évről évre, miért nem lehet leülni a vasárnapi ebédhez beszélgetni valami kütyü nélkül. Bizonyára nem jó irányba megy ez a világ – gondolhatják. A rendszerváltás majdnem sokként érte őket: az öröm és a várakozás mellett az addigi nyugalom egy csapásra megszűnt. Olyan fogalmak, mint a marketing, az információs technológia, internet, többpártrendszer, demokrácia, liberalizmus, felkészületlenül érték őket. A jelenlegi X–Y generációs világ látszólag nem is tud velük mit kezdeni: a magyar marketing szakma mintha elengedte volna őket, a média majdnem csak a brazil szappanoperák szintjén foglalkozik velük, a nyugdíjemeléseken vagy egészségügyi statisztikákon kívül ritkán kerülnek képbe. Ez a generáció, ha valami stressz érte, várnia kellett, amíg ezt meg tudta osztani valakivel – amíg hazaért, jobb esetben talált egy telefont, vagy le tudta írni levélben. A frusztrációját órákig, napokig vitte magával, amíg feldolgozhatta.
Ez ma másképp van.

Az X-esek
Az öntudatos, lázadó X generáció próbált nem kérni a felmenők feszültségéből. Látták a munka és a pénz miatt széteső családokat és a sikert csak ritkán elérő bizonytalan szülőket, így a mintával szembe vették az irányt. Érezték, hogy a siker kulcsa a tudás, a kapcsolatok, a gyors reagálás. A nyelvtudás, a gyakorlati hozzáállás és a rugalmasabb munkaterhelés kellett a karrierhez, az elismeréshez. De ez a váltás nem ment olyan gyorsan, mert a szamárlétra idővel „bedugult”. A munkahelyi kultúra és így az élet szerves része lett pont az a szorongás, ami elől az X generáció menekült, ennek megfelelően tele vannak kétségekkel és bizonyítási vággyal. Így a network, a befolyásos és fontos barátok száma drasztikusan növekedett, ami átvette a családi mikroközösség helyét. Gyakran a hétvége is a munkaidő része lett. A korábbi kulcsos gyerekek rugalmassága hívta életre az információs társadalom kereteit. Semmi sem biztos, de legfőképpen az állás nem, miközben azt érzik, hogy ők folyamatosan teljesítenek. Mindezt csak tetézi a szülők állandó aggódó kérdései a munkahelyről, a családról, a gyerekről. Ha van, azért, ha nincs, azért. Az X generáció szüleinek korában még nem voltak karrieristák vagy sikeres üzletasszony anyukák, így mintájuk sincs erre a működésre. A X-esek elkezdtek bezárni – ami egy másik típusú nyitást eredményezett. Önmagukkal kezdtek el foglalkozni, az élet értelmével, saját maguk megtalálásával. Befelé fordultak. És ez is jelentős mértékben gyorsította a következő generációk változását.
 

Szerző: Steigerwald Krisztián

A ciikket teljes terjedelemben az Üzlet&Pszichológia aktuális lapszámának megvásárlásával érheti el. 

online lapszámvásárlás >> 
nyomtatott lapszámvásárlás >> 
online előfizetés >>
nyomtatott előfizetés >>

Az érettség jele - TESZT
A jelen kor sajátos jellemzői, azaz a gyors változások, az innovációra és a folyamatos önfejlesztésre való igény miatt a mai kor emberének érettsége elsősorban a rugalmas gondolkodásban fejezhető ki. Teszteld le magad! Teszt és pontozás itt!

Érdemes megnézni a kapcsolódó híreinket is:

• Mit árul el rólunk a Facebook-profilunk?
• A magyar gyerekek fel szerint NEM biztonságos az Internet!
• Személyiség teszt fákkal! Te milyen vagy?
• Egy teszt, amit csak az emberek 2 százaléka old meg! Te megoldod?



Ez is érdekelhet

 

CSATLAKOZZ HOZZÁNK


Neked ajánljuk
LEGÚJABB VIDEÓK
HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Ha feliratkozol hetente elküldjük neked a legfrissebb cikkeket.

Neved*:
E-mail címed*:
 

EZT OLVASTAD

Médiaajánlat   Impresszum - kontakt   Adatvédelem   © Minden jog fenntartva - KultúraOnline.hu 2011-2022